UNESCO-skole

Bredagerskolen er en UNESCO-Skole

Hvad vil det sige at være UNESCO ASP- skole

Godt 35 danske skoler deltager aktivt i UNESCOs verdensomspændende skolenetværk med fokus på undervisningsforløb og materialer, der sætter globale udfordringer, interkulturel forståelse, menneskerettigheder og bæredygtig udvikling på elevers og læreres dagsorden.

UNESCO skolenetværk startede i 1953 og har nu over 9.000 deltagende uddannelsesinstitutioner fordelt på 180 lande. Skolenetværket er også kendt som ASP-net, hvor ASP står for Associated Schools Project Network.

Formålet med dette netværk af skoler, knyttet til UNESCO, er at fremme dialog og samarbejde på tværs af landegrænser, kulturer og kontinenter for derved at bidrage til fredelig sameksistens og til udvikling af kultur og uddannelse for fred – helt i tråd med FN’s og UNESCO’s værdigrundlag og opgave.

Det betyder at vi samarbejder med andre skoler om verdens kulturarv.

Jellingstenene

Jellingstenene, UNESCO-verdensarv

Opgaven er, at børn og unge får mulighed for at forstå, tage ansvar for og deltage i de bestræbelser, der gøres for bevare verdens kulturelle og naturmæssige mangfoldighed.

Projektet har til formål at styrke de deltagende skolers internationale netværk og samarbejde om udvikling af nye undervisningsmaterialer og (tvær)faglige forløb der sætter viden om vores alles fælles verdensarv og positiv værdsættelse af verdens naturlige, kulturelle og immaterielle diversitet på elevers og læreres dagsorden.

Med sin store bredde henvender projektet sig til en række fag, og med de konkrete sites som udgangspunkt kan der arbejdes med historiske, sociale, religiøse, kulturelle, håndværksmæssige og økonomiske dimensioner af verdensarvsstederne, i fortid og nutid.

Se mere på dette link: UNESCO internationalt samarbejde